Spotkanie inauguracyjne

Inauguracyjne spotkanie członków Szkolnego Klubu Filmowego

We wrześniu w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Sierakowicach odbyło się inauguracyjne spotkanie w ramach projektu „Shortcut – małe historie, wielkie sprawy”. Zainteresowana młodzież należy do Szkolnego Klubu Filmowego, który w tym roku liczy trzynastu stałych członków z I i II klasy Liceum Ogólnokształcącego o profilu fotograficzno-dziennikarskim. W ubiegłym roku realizowaliśmy program Centrum Edukacji Obywatelskiej „Filmoteka Szkolna. Akcja!”, zaś w bieżącym bierzemy udział w pilotażowej fazie projektu „Shortcut”. Realizują go cztery organizacje: People in Need z Czech, The Nerve z Irlandii Północnej, Os Filhos de Lumière z Portugalii oraz Centrum Edukacji Obywatelskiej, które pełni rolę lidera. Projekt ten jest realizowany dzięki wsparciu programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa Media”. W tym roku będziemy zamieszczać relacje ze spotkań na blogu SKF-u, który założył specjalnie dla naszej grupy dyrektor szkoły - pan Grzegorz Machola.
Na początku roku szkolnego 2019/2020 na platformie VOD został udostępniony katalog europejskich filmów krótkometrażowych. Obrazy filmowe zostały dobrane według klucza tematycznego stworzonego z myślą o kompetencjach kluczowych, których dzisiejsza młodzież może najbardziej potrzebować wobec wyzwań współczesnej Europy. Pracę z  filmami wspiera pakiet nowoczesnych materiałów pomocniczych, zawierający komponenty edukacji o filmie i edukacji poprzez film. Więcej informacji o projekcie można uzyskać na stronach: www.shortcutproject.eu/pl lub www.filmowe.ceo.org.pl.
Mamy głos, czyli o tym, że każdy może być liderem lub liderką zmiany – to temat przewodni naszego pierwszego spotkania, na którym obejrzeliśmy węgierski film w reżyserii Kristófa Deáka pt. „Chór”. Obraz ten został nagrodzony Oscarem za najlepszy film krótkometrażowy w 2017 roku oraz nagrodą publiczności na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Toronto w 2016 roku. Główną bohaterką filmu jest nowa uczennica Zsófi, która została niesprawiedliwie potraktowana przez kierowniczkę szkolnego chóru i zaczęła walczyć o swoje prawa. Zespół muzyczny składający się z wokalistów został ukazany jako metafora społeczeństwa i pretekst do dyskusji o relacjach międzyludzkich. Rozmowa kierowana po projekcji oscylowała wokół problemów współodpowiedzialności za swoje otoczenie i aktywności społecznej. Wzmacniała poczucie sprawstwa i dostarczała młodzieży wiedzy na temat liderstwa włączającego. By wzbogacić teoretyczną wiedzę na temat filmu, zdefiniowaliśmy pojęcie synchronizacji, którą wykorzystują filmowcy, by zasygnalizować sympatię lub jej brak między postaciami. Następnie zapoznaliśmy się z inspirującymi historiami nastolatek, które między innymi są liderkami start-upów MamyGłos. Bardzo wysoko oceniamy materiały dydaktyczne CEO oceniamy i czekamy z niecierpliwością na kolejne spotkanie[1].



[1] Na podstawie materiałów promocyjnych i dydaktycznych Centrum Edukacji Obywatelskiej opracowała Renata Brzezińska-Wróblewska

Popularne posty z tego bloga

Wyjazd edukacyjny do Gdańska

Mieszkańcy i ich opowieści w wywiadach filmowych

Wchodzimy w przestrzeń publiczną… - zadanie trzecie