Spotkanie inauguracyjne
Inauguracyjne spotkanie członków Szkolnego Klubu Filmowego
We wrześniu w Zespole Szkół
Ponadgimnazjalnych w Sierakowicach odbyło się inauguracyjne spotkanie w ramach
projektu „Shortcut – małe historie, wielkie sprawy”. Zainteresowana młodzież
należy do Szkolnego Klubu Filmowego, który w tym roku liczy trzynastu stałych członków
z I i II klasy Liceum Ogólnokształcącego o profilu
fotograficzno-dziennikarskim. W ubiegłym roku realizowaliśmy program Centrum Edukacji
Obywatelskiej „Filmoteka Szkolna. Akcja!”, zaś w bieżącym bierzemy udział
w pilotażowej fazie projektu „Shortcut”. Realizują go cztery organizacje:
People in Need z Czech, The Nerve z Irlandii Północnej, Os Filhos de Lumière
z Portugalii oraz Centrum Edukacji Obywatelskiej, które pełni rolę lidera.
Projekt ten jest realizowany dzięki wsparciu programu Unii Europejskiej
„Kreatywna Europa Media”. W tym roku będziemy zamieszczać relacje ze spotkań na
blogu SKF-u, który założył specjalnie dla naszej grupy dyrektor szkoły - pan
Grzegorz Machola.
Na początku roku szkolnego
2019/2020 na platformie VOD został udostępniony katalog europejskich filmów
krótkometrażowych. Obrazy filmowe zostały dobrane według klucza tematycznego
stworzonego z myślą o kompetencjach kluczowych, których dzisiejsza młodzież
może najbardziej potrzebować wobec wyzwań współczesnej Europy. Pracę z filmami wspiera pakiet nowoczesnych
materiałów pomocniczych, zawierający komponenty edukacji o filmie i edukacji
poprzez film. Więcej informacji o projekcie można uzyskać na stronach: www.shortcutproject.eu/pl lub www.filmowe.ceo.org.pl.
Mamy głos, czyli o tym, że każdy może być liderem lub liderką zmiany – to
temat przewodni naszego pierwszego spotkania, na którym obejrzeliśmy węgierski
film w reżyserii Kristófa Deáka pt. „Chór”. Obraz ten został
nagrodzony Oscarem za najlepszy film krótkometrażowy w 2017 roku oraz nagrodą
publiczności na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Toronto w 2016 roku. Główną
bohaterką filmu jest nowa uczennica Zsófi, która została niesprawiedliwie
potraktowana przez kierowniczkę szkolnego chóru i zaczęła walczyć o swoje
prawa. Zespół muzyczny składający się z wokalistów został ukazany jako metafora
społeczeństwa i pretekst do dyskusji o relacjach międzyludzkich. Rozmowa
kierowana po projekcji oscylowała wokół problemów współodpowiedzialności za
swoje otoczenie i aktywności społecznej. Wzmacniała poczucie sprawstwa i
dostarczała młodzieży wiedzy na temat liderstwa włączającego. By wzbogacić teoretyczną
wiedzę na temat filmu, zdefiniowaliśmy pojęcie synchronizacji, którą
wykorzystują filmowcy, by zasygnalizować sympatię lub jej brak między
postaciami. Następnie zapoznaliśmy się z inspirującymi historiami nastolatek,
które między innymi są liderkami start-upów MamyGłos.
Bardzo wysoko oceniamy materiały dydaktyczne CEO oceniamy i czekamy z niecierpliwością
na kolejne spotkanie[1].
[1] Na
podstawie materiałów promocyjnych i dydaktycznych Centrum Edukacji
Obywatelskiej opracowała Renata Brzezińska-Wróblewska